BORNE SULINOWO, Polonya – Yoğun bir ormanın içinde, bakir göllerle çevrili ve şiddet içeren suçlardan uzak, kuzeybatı Polonya kasabası Borne Sulinowo inkar edilemez pastoral bir çekiciliğe sahiptir – Nazilerin ve ardından Sovyet askerlerinin ürkütücü derecede sessiz sokaklarındaki hayaletler dışında Inşa et.
Şehir, son otuz yıldır Polonya tarafından yönetiliyordu ve II. Dünya Savaşı’ndan önce Almanya’nın bir parçasıydı. 1945’te Kızıl Ordu tarafından el konuldu; ve 1992 yılına kadar Moskova silahlı kuvvetleri tarafından işgal edildi. Bir süre karanlık tarafını gösterdi, ziyaretçileri ve parayı, haritalarda görünmeyecek kadar gizli, ıssız ve eskiden yasak olan bir bölgeye çekmeye hevesliydi.
Almanya ve Rusya’dan meraklılar da dahil olmak üzere askeri canlandırıcılar, Almanya’da halka açık bir şekilde sergilenmesine izin verilmeyen Sovyet ve Nazi üniformaları giyerek bir geçit töreni düzenlemek için her yıl gelirdi.
Polonyalı bir işadamı Russia Hotel’i açtı ve kendisinin ve bir arkadaşının Rus askeri üniformalı fotoğraflarıyla ve Lenin’in resimleriyle işlenmiş komünist dönem pankartlarıyla süsledi. Kasabadaki diğer girişimleri arasında Rasputin’in adını taşıyan bir kafe ve Rus temalı gürültülü kurumsal etkinlikler yer alıyor.
Rusya’nın Ukrayna’yı tam ölçekli işgali tüm bunları durdurdu. Kitsch, saldırgan bir şekilde ürkütücü hale geldi.
Russia Hotel’in yöneticisi ve kurucunun kızı Monika Konieczna-Pilszek, “Her şey çok hızlı değişti” dedi. Çevrimiçi incelemelerin aniden “yiyeceklerimizle ilgili yorumlardan bizi yakmakla ilgili konuşmaya” geçtiğini söyledi.
Babasına adını değiştirmeleri gerektiğini söyledi. “İnsanları çekmek yerine, onları itti” dedi. Hanın adı artık Borne Sulinowo Guesthouse olarak adlandırılıyor. Restoranın yanındaki koridorda asılı duran büyük bir Sovyet pankartı, Lenin artık görünmeyecek şekilde ters çevrildi.
Bayan Koniecnza-Pilszek, “Bugünlerde kimse Rusya’nın hatırlanmasını istemiyor” dedi.
Şehrin tanıtımından sorumlu yerel bir yetkili olan Dariusz Tederko, Ukrayna’daki savaşın “her şeyi alt üst ettiğinden” yakınıyordu. Askeri canlandırıcıların artık hoş karşılanmadığını söyledi. Ruslar zaten hükümet yasağı nedeniyle gelemediler.
Daha fazla Polonyalı ve Batı Avrupalıyı çekmeye çalışıyor ve şimdi şehrin daha az sarhoş edici cazibesini tanıtıyor. Patikaların ve kır çiçeklerinin resimlerinin olduğu bir broşürü sallayarak, “Bir sürü güzel fundamız var,” dedi.
Ancak Rusya’nın “o kadar hassas olmadığı” ve Borne Sulinowo’nun onu Polonya’daki hoş manzaralar ve güzel çiçekler sunan sayısız diğer yerden ayıran şeylerden utanmak zorunda olmadığı savaş öncesi dönemi özlüyor.
Şu anda Kremlin’de çalışan, Soğuk Savaş sırasında burada görev yapan ve düzenli olarak hafıza şeridinde geziler için geri dönen biri de dahil olmak üzere emekli Rus askerleriyle hala iletişim halinde olduğunu söyledi.
Birçok Polonyalının aksine, Borne Sulinowo sakinleri genellikle Ruslara karşı çok az kişisel düşmanlık besliyor. Ukrayna’da dökülen kan karşısında dehşete düştüler ama suçu Rusya Devlet Başkanı Vladimir V. Putin’e attılar.
Sovyet döneminde, 10.000’den fazla Kuzey Kuvvetler Grubu askerine ev sahipliği yapan şehir, haritalardan silinen ve özel biletler olmadan Polonyalılara kapatılan ayrı bir dünyaydı, ancak birçoğu hala bakkaliye ve votka almak için gizlice giriyordu.
Sovyet işgal bölgesi yakınlarındaki bir Polonya kasabasında büyüyen ve Ruslar gittikten sonra ailesiyle birlikte Borne Sulinowo’ya taşınan hemşire Renata Szmurlo, şehri ziyaret etmek için alışveriş yapmak üzere askeri kontrol noktalarından arkadaşlarıyla bisikletle geçen tasasız bir genci hatırladı. Polonya parasını kabul ettiler, ancak Moskova’dan Sovyet subayları için erzakla Polonyalılardan daha fazla malları vardı.
“Ruslar harika adamlardı” diye hatırlıyor.
Kasaba Almanya’nın bir parçasıyken, Hitler ziyaret etti ve 1938’de, Nazi komutanlarının sadece bir yıl sonra gerçekleşecek yıldırım saldırı taktiklerini gizlice uygulayabilmeleri için ormanda kurulan o zamanlar gizli olan askeri eğitim alanını teftiş etmek için trenle geldi. Avrupa’nın geri kalanı İkinci Dünya Savaşı’na girdi.
Son Ruslar Borne Sulinowo’dan taşındıktan kısa bir süre sonra ayrılan eski bir öğretmen olan Dariusz Czerniawski, “Sadece ağaçlara ve binalara bakarsanız, burada her şey yolunda görünüyor, ancak bu yerin tarihini biliyorsanız, tüyleriniz ürperiyor” dedi. . Arkalarında boş, terk edilmiş kışlalar, aniden sessizleşen atış poligonları ve tank paletleriyle dolu tarlalardan oluşan hayalet bir kasaba bıraktılar.
Polonya Ordusu kontrolü altında bir yıl geçirdikten sonra, Borne Sulinowo, 1993 yılında, Bay Czerniawski gibi bazı erken öncülerin yaşadığı başka bir Polonya kasabası olarak haritalarda yeniden ortaya çıktı. “O kadar sessizdi ki, çığlık atmak istedim” diye hatırlıyor. “Sessizlik ve boşluk korkunçtu.”
Zamanla, ucuz konut ve yeni bir başlangıç şansı çeken daha fazla Polonyalı geldi. Şehrin şu anda yıl boyunca yaklaşık 5.000 sakini ve yaz aylarında çok daha fazla insanı var. Hala boş ve izole hissediyor.
Ana cadde – Nazi döneminde Adolf-Hitler-Strasse ve 1945’ten sonra Stalin-Allee – şimdi Bağımsızlık Caddesi.
Almanların geride bıraktığı sağlam malikanelerle iç içe geçmiş, süssüz Sovyet apartman bloklarıyla çevrili, birkaç dükkânı, feshedilmiş bir pizzacı ve ilk kez gençken gelen doğu Ukrayna’dan Rusça konuşan bir adam tarafından işletilen Sasha Cafe var. fotoğrafçı buraya Sovyet askeri komutanlığı için geldi.
Yerel halktan gelen şüpheli fısıltıların ve Polonyalı yetkililerin incelemelerinin hedefi olarak, yakın zamanda mülkünü satışa çıkardı.
Erken öncü olan Bay Czerniawski, şimdi kasabanın müzesini yönetiyor ve geçmişle nasıl başa çıkılacağı üzerine düşünerek çok zaman harcadı.
“Bütün şehri yerle bir etmek daha kolay olabilir,” dedi, “ama bu bize ne kazandıracak – hiçbir şey hatırlamayan koca bir boşluk?”
Borne Sulinowo’nun “geçen yüzyılın en acımasız iki totaliter sistemi tarafından inşa edilmiş benzersiz bir yer” olarak ve bu tür sistemlerin nereye gittiğini hatırlatan bir yer olarak hayatta kalması gerektiğine inanıyor. “Genellikle savaşa,” dedi.
“Gelecek için bir şeyler öğrenebilmemiz için kötü geçmişimizi hatırlamamız gerekiyor” dedi.
Rus askeri üniformalı bir mankenin müzeden çıkarılması tekliflerine direndi ve girişin karşısındaki Sovyet tasarımı tankın kaldırılması çağrılarını reddetti. Bazı yerel sakinler onu yok etmekle tehdit etti.
Ancak Bay Czerniawski, tankın oraya yerleştirildiğini belirtti. onu bir Varşova askeri müzesinden çalan Polonyalı yetkililer tarafından. “Bu bir Sovyet tasarımı ama Polonya’da yapılmış” dedi.
“Bu bizim tarihimizin bir parçası – belki sahip olmak istediğimiz şanlı bir tarih değil – ama bizim” dedi.
Moskova’nın eski hegemonyasının en karanlık anıları – nükleer savaş başlıklarına sahip beton sığınaklar – büyük ölçüde yutuldu. şehrin 30 km güneyinde bir köy olan Brzeznica-Kolonia yakınlarındaki ormanda.
“İzinsiz giriş kesinlikle yasaktır. Hayati tehlike veya sakatlık riski”, otlarla tıkanmış harap sığınakların önündeki işaretleri okudu.
Savaş başlıkları, Sovyetler Birliği’nin dağılmasının ardından 1990’da Rusya’ya iade edilene kadar, 1960’larda başlayan Polonya’da çok gizli bir nükleer silah konuşlandırması olan Vistula programının bir parçasıydı. Soğuk Savaş boyunca Moskova, ABD’yi Avrupa’da kendi savaş başlıklarını konuşlandırarak barışı tehdit etmekle suçlarken, Polonya’da nükleer silah bulunmadığı konusunda ısrar etti.
Borne Sulinowo’yu ilk kez 1994’te ziyaret eden ve “bu tuhaf yere hemen aşık olan” bir Polonyalı olan Jan Chmielowski için, Sovyet geçmişi yıllarca “sadece büyük, üzücü bir şakaydı” çünkü Rusların geride bıraktıkları her şey parçalanıyor gibiydi.
Eski bir Alman malikanesini satın aldı, onu misafirhaneye çevirdi ve yandaki Rusya Oteli’nden ilham alarak votka, somurtkan Sovyet tarzı hizmet ve silahlı sahte Rus subayları tarafından yapılan düzmece tutuklamalarla kurumsal ekip oluşturma etkinlikleri düzenlemeye başladı. Bunu bıraktı ve şimdi şampanyalı ve silahsız Fransız temalı etkinlikler düzenliyor.
“Ukrayna’daki savaştan sonra Ruslarla ilgili her şey komik olmaktan çıktı” diye yakındı.
Şehir, son otuz yıldır Polonya tarafından yönetiliyordu ve II. Dünya Savaşı’ndan önce Almanya’nın bir parçasıydı. 1945’te Kızıl Ordu tarafından el konuldu; ve 1992 yılına kadar Moskova silahlı kuvvetleri tarafından işgal edildi. Bir süre karanlık tarafını gösterdi, ziyaretçileri ve parayı, haritalarda görünmeyecek kadar gizli, ıssız ve eskiden yasak olan bir bölgeye çekmeye hevesliydi.
Almanya ve Rusya’dan meraklılar da dahil olmak üzere askeri canlandırıcılar, Almanya’da halka açık bir şekilde sergilenmesine izin verilmeyen Sovyet ve Nazi üniformaları giyerek bir geçit töreni düzenlemek için her yıl gelirdi.
Polonyalı bir işadamı Russia Hotel’i açtı ve kendisinin ve bir arkadaşının Rus askeri üniformalı fotoğraflarıyla ve Lenin’in resimleriyle işlenmiş komünist dönem pankartlarıyla süsledi. Kasabadaki diğer girişimleri arasında Rasputin’in adını taşıyan bir kafe ve Rus temalı gürültülü kurumsal etkinlikler yer alıyor.
Rusya’nın Ukrayna’yı tam ölçekli işgali tüm bunları durdurdu. Kitsch, saldırgan bir şekilde ürkütücü hale geldi.
Russia Hotel’in yöneticisi ve kurucunun kızı Monika Konieczna-Pilszek, “Her şey çok hızlı değişti” dedi. Çevrimiçi incelemelerin aniden “yiyeceklerimizle ilgili yorumlardan bizi yakmakla ilgili konuşmaya” geçtiğini söyledi.
Babasına adını değiştirmeleri gerektiğini söyledi. “İnsanları çekmek yerine, onları itti” dedi. Hanın adı artık Borne Sulinowo Guesthouse olarak adlandırılıyor. Restoranın yanındaki koridorda asılı duran büyük bir Sovyet pankartı, Lenin artık görünmeyecek şekilde ters çevrildi.
Bayan Koniecnza-Pilszek, “Bugünlerde kimse Rusya’nın hatırlanmasını istemiyor” dedi.
Şehrin tanıtımından sorumlu yerel bir yetkili olan Dariusz Tederko, Ukrayna’daki savaşın “her şeyi alt üst ettiğinden” yakınıyordu. Askeri canlandırıcıların artık hoş karşılanmadığını söyledi. Ruslar zaten hükümet yasağı nedeniyle gelemediler.
Daha fazla Polonyalı ve Batı Avrupalıyı çekmeye çalışıyor ve şimdi şehrin daha az sarhoş edici cazibesini tanıtıyor. Patikaların ve kır çiçeklerinin resimlerinin olduğu bir broşürü sallayarak, “Bir sürü güzel fundamız var,” dedi.
Ancak Rusya’nın “o kadar hassas olmadığı” ve Borne Sulinowo’nun onu Polonya’daki hoş manzaralar ve güzel çiçekler sunan sayısız diğer yerden ayıran şeylerden utanmak zorunda olmadığı savaş öncesi dönemi özlüyor.
Şu anda Kremlin’de çalışan, Soğuk Savaş sırasında burada görev yapan ve düzenli olarak hafıza şeridinde geziler için geri dönen biri de dahil olmak üzere emekli Rus askerleriyle hala iletişim halinde olduğunu söyledi.
Birçok Polonyalının aksine, Borne Sulinowo sakinleri genellikle Ruslara karşı çok az kişisel düşmanlık besliyor. Ukrayna’da dökülen kan karşısında dehşete düştüler ama suçu Rusya Devlet Başkanı Vladimir V. Putin’e attılar.
Sovyet döneminde, 10.000’den fazla Kuzey Kuvvetler Grubu askerine ev sahipliği yapan şehir, haritalardan silinen ve özel biletler olmadan Polonyalılara kapatılan ayrı bir dünyaydı, ancak birçoğu hala bakkaliye ve votka almak için gizlice giriyordu.
Sovyet işgal bölgesi yakınlarındaki bir Polonya kasabasında büyüyen ve Ruslar gittikten sonra ailesiyle birlikte Borne Sulinowo’ya taşınan hemşire Renata Szmurlo, şehri ziyaret etmek için alışveriş yapmak üzere askeri kontrol noktalarından arkadaşlarıyla bisikletle geçen tasasız bir genci hatırladı. Polonya parasını kabul ettiler, ancak Moskova’dan Sovyet subayları için erzakla Polonyalılardan daha fazla malları vardı.
“Ruslar harika adamlardı” diye hatırlıyor.
Kasaba Almanya’nın bir parçasıyken, Hitler ziyaret etti ve 1938’de, Nazi komutanlarının sadece bir yıl sonra gerçekleşecek yıldırım saldırı taktiklerini gizlice uygulayabilmeleri için ormanda kurulan o zamanlar gizli olan askeri eğitim alanını teftiş etmek için trenle geldi. Avrupa’nın geri kalanı İkinci Dünya Savaşı’na girdi.
Son Ruslar Borne Sulinowo’dan taşındıktan kısa bir süre sonra ayrılan eski bir öğretmen olan Dariusz Czerniawski, “Sadece ağaçlara ve binalara bakarsanız, burada her şey yolunda görünüyor, ancak bu yerin tarihini biliyorsanız, tüyleriniz ürperiyor” dedi. . Arkalarında boş, terk edilmiş kışlalar, aniden sessizleşen atış poligonları ve tank paletleriyle dolu tarlalardan oluşan hayalet bir kasaba bıraktılar.
Polonya Ordusu kontrolü altında bir yıl geçirdikten sonra, Borne Sulinowo, 1993 yılında, Bay Czerniawski gibi bazı erken öncülerin yaşadığı başka bir Polonya kasabası olarak haritalarda yeniden ortaya çıktı. “O kadar sessizdi ki, çığlık atmak istedim” diye hatırlıyor. “Sessizlik ve boşluk korkunçtu.”
Zamanla, ucuz konut ve yeni bir başlangıç şansı çeken daha fazla Polonyalı geldi. Şehrin şu anda yıl boyunca yaklaşık 5.000 sakini ve yaz aylarında çok daha fazla insanı var. Hala boş ve izole hissediyor.
Ana cadde – Nazi döneminde Adolf-Hitler-Strasse ve 1945’ten sonra Stalin-Allee – şimdi Bağımsızlık Caddesi.
Almanların geride bıraktığı sağlam malikanelerle iç içe geçmiş, süssüz Sovyet apartman bloklarıyla çevrili, birkaç dükkânı, feshedilmiş bir pizzacı ve ilk kez gençken gelen doğu Ukrayna’dan Rusça konuşan bir adam tarafından işletilen Sasha Cafe var. fotoğrafçı buraya Sovyet askeri komutanlığı için geldi.
Yerel halktan gelen şüpheli fısıltıların ve Polonyalı yetkililerin incelemelerinin hedefi olarak, yakın zamanda mülkünü satışa çıkardı.
Erken öncü olan Bay Czerniawski, şimdi kasabanın müzesini yönetiyor ve geçmişle nasıl başa çıkılacağı üzerine düşünerek çok zaman harcadı.
“Bütün şehri yerle bir etmek daha kolay olabilir,” dedi, “ama bu bize ne kazandıracak – hiçbir şey hatırlamayan koca bir boşluk?”
Borne Sulinowo’nun “geçen yüzyılın en acımasız iki totaliter sistemi tarafından inşa edilmiş benzersiz bir yer” olarak ve bu tür sistemlerin nereye gittiğini hatırlatan bir yer olarak hayatta kalması gerektiğine inanıyor. “Genellikle savaşa,” dedi.
“Gelecek için bir şeyler öğrenebilmemiz için kötü geçmişimizi hatırlamamız gerekiyor” dedi.
Rus askeri üniformalı bir mankenin müzeden çıkarılması tekliflerine direndi ve girişin karşısındaki Sovyet tasarımı tankın kaldırılması çağrılarını reddetti. Bazı yerel sakinler onu yok etmekle tehdit etti.
Ancak Bay Czerniawski, tankın oraya yerleştirildiğini belirtti. onu bir Varşova askeri müzesinden çalan Polonyalı yetkililer tarafından. “Bu bir Sovyet tasarımı ama Polonya’da yapılmış” dedi.
“Bu bizim tarihimizin bir parçası – belki sahip olmak istediğimiz şanlı bir tarih değil – ama bizim” dedi.
Moskova’nın eski hegemonyasının en karanlık anıları – nükleer savaş başlıklarına sahip beton sığınaklar – büyük ölçüde yutuldu. şehrin 30 km güneyinde bir köy olan Brzeznica-Kolonia yakınlarındaki ormanda.
“İzinsiz giriş kesinlikle yasaktır. Hayati tehlike veya sakatlık riski”, otlarla tıkanmış harap sığınakların önündeki işaretleri okudu.
Savaş başlıkları, Sovyetler Birliği’nin dağılmasının ardından 1990’da Rusya’ya iade edilene kadar, 1960’larda başlayan Polonya’da çok gizli bir nükleer silah konuşlandırması olan Vistula programının bir parçasıydı. Soğuk Savaş boyunca Moskova, ABD’yi Avrupa’da kendi savaş başlıklarını konuşlandırarak barışı tehdit etmekle suçlarken, Polonya’da nükleer silah bulunmadığı konusunda ısrar etti.
Borne Sulinowo’yu ilk kez 1994’te ziyaret eden ve “bu tuhaf yere hemen aşık olan” bir Polonyalı olan Jan Chmielowski için, Sovyet geçmişi yıllarca “sadece büyük, üzücü bir şakaydı” çünkü Rusların geride bıraktıkları her şey parçalanıyor gibiydi.
Eski bir Alman malikanesini satın aldı, onu misafirhaneye çevirdi ve yandaki Rusya Oteli’nden ilham alarak votka, somurtkan Sovyet tarzı hizmet ve silahlı sahte Rus subayları tarafından yapılan düzmece tutuklamalarla kurumsal ekip oluşturma etkinlikleri düzenlemeye başladı. Bunu bıraktı ve şimdi şampanyalı ve silahsız Fransız temalı etkinlikler düzenliyor.
“Ukrayna’daki savaştan sonra Ruslarla ilgili her şey komik olmaktan çıktı” diye yakındı.